1...


« Ana Sayfa  
.
 
MAKALELER

OTD tarafından 10.03.2009 tarihinde eklendi ve 1595 defa okundu.

Yayaları Korumaya Yönelik Baskılar Artıyor

Otomobil üreticileri ve tedarikçileri, yayaları ve bisikletlileri çarpışmalarda koruyacak otomobiller yapmak için çalışıyorlar. Yayaları korumaya yönelik daha katı kurallar ise önümüzdeki 4 sene içinde etkisini gösterecek.

Buna ek olarak EuroNCAP (Avrupa Bağımsız Araç Test Kuruluşu) önümüzdeki yıldan itibaren, kazalarda yayaları korumak açısından yetersiz otomobillere, çok arzu edilen “5 Yıldızlı” notunu vermeyecek.

Otomobil üreticileri katı kurallara uyabilmek için özellikle otomobillerin ön kısımlarını yeniden tasarlıyorlar ve bununla birlikte tedarikçileri olan Autoliv, Bosch, Continental ve IEE gibi şirketlerin kendilerine sundukları çözümleri uyguluyorlar.

Farklı çözümler
Yayaları korumaya yönelik farklı çözümler mevcut. Örneğin: • Yayaları korumaya yönelik ön tamponlar ve ön kaputlar • Otomatik açılan ön kaputlar • Sürücüyü, yaya kazalarına karşı önceden uyaran algılayıcılar; bu sayede daha yayalara çarpmadan aracın durdurulması

2005 yılında yazılan bir raporda, otomotiv sektörü analisti olan Frost&Sullivan’a göre, 2010’da üst sınıfta yer alan araçların %50’si yaya kazalarına karşı uyarı sistemlerine sahip olacak. 2015’te ise bütün otomobillerde bu sistem uygulanmaya başlanacak.

Frost&Sullivan’nın dünya çapındaki araştırma direktörü Anil Valsan geçen ayın sonlarında belirttiğine göre firma bu sistemler için daha güçlü talep bekliyor. Ayrıca daha önceki raporlarda belirtilenden daha uzun bir sürede söz konusu sistemler uygulanacak. Çünkü otomobil üreticilerinin ürünleri ile ilgili planlarında çok ciddi değişiklikler mevcut.

Yaya kazalarında ölüm nedenleri genellikle kafadan alınan darbeler olmaktadır. Otomobillerde özellikle ön kaput, ön camlar, otomobildeki sütunlar kazalarda insanların kafasını çarptığı bölgelerdir. Özellikle büyük otomobil üreticileri otomobillerdeki panjur ile motor bölgesi arasındaki kısımları, çarpışmalarda daha çok enerjiyi emecek şekilde tasarlamaktadırlar.

Yeni Toyota Avensis’in Başmühendisi Takoshi Yamamoto’ya göre, yeniden tasarlamak daha karmaşık bir süreç olmasına karşın alternatiflerine göre maliyeti daha düşük. Takoshi Yamamoto “Yeniden tasarım ve yeniden mühendislik çalışması gerekmesine rağmen, aktif ön kaput, otomobil üzerinde uygulanmadığı sürece, güvenlik önemleri çok pahalıya mal olmayacak” diyor.

Pek çok seçkin otomobil üreticisi, Mercedes de bunlara dahil olmak üzere, açılabilen ön kaputları tercih etmektedir. Çünkü endüstriyel uzmanlara göre, bu çözüm kafa yaralanmalarını %30 oranında azaltmaktadır.

Basında çıkan raporlara göre yeni Mercedes E sınıf araçları, bu yılın sonlarına doğru, yaya veya bisiklet kazalarında 50 mm’ye kadar açılabilen ön kaputlara sahip olacak. Yeni EU standartlarına göre ön kaput ile onun altındaki sert kısım (yaralanmalara yol açan kısımlar) arasında en az 80 mm olmalı.

E Sınıfı Mercedes araçlar bu özellikleri ile Jaguar XK, XF, Citroen C6, Honda Legend ve BMW 7 serisinin bulunduğu guruba dahil olmuş olacak. XK, XF Autoliv’in sistemini kullanırken, Honda Legend’in sisteminin tasarımı kendisine ait. C6’nın sistemi ise SPRIA ile algılayıcı dedarikçisi olan ACTS’ın yardımı ile tasarlandı.

Açılabilen ön kaputlar pahalı sistemlerdir. Bu sistemlerin hem çok hızlı reaksiyon verebilen açılma sistemlerine “Fişek Sistemi=Pyrotechnic” hemde yayaları veya bisikletlileri tanımlayıp zamanında hızlı açılmayı çalıştıracak karmaşık yazılım ve algılayıcılara ihtiyacı vardır.

“Bu tip yazılım ve tanımlama sistemlerinin maliyeti, toplam aktif ön kaput sisteminin maliyetinin %50’sini oluşturacaktır” diyor Autoliv sözcüsü Hendrik Kar.

Otomobil tedarikçileri ve üreticileri aktif ön kaput için maliyet bildirmekten kaçınıyorlar. Fakat sistemin yaklaşık maliyetinin 350 ile 500 Euro arasında olacağı tahmin ediliyor. CSM Worldwide analisti Richard Buitendjik “Bu tip sistemler, maliyetleri sebebiyle daha çok pahalı araçlarda uygulanacaktır” diyor.

Autoliv aktif ön kaputların maliyetlerinin, “Fişek Sistemi=Pyrotechnic” yerine basit yay sistemlerinin uygulanması ile düşeceğini beklemektedir.

İlerdeki tehlikeyi görmek
BMW 7 serisi, standart açılabilen ön kaputlarının yanı sıra Autoliv’den temin edilen yaya uyarı sistemine de sahip. İsteğe bağlı olarak gece görüş sistemi ile birlikte sunulan bu paketin müşteriye maliyeti yaklaşık 2000 Euro.

Panjura monte edilmiş yüksek çözünürlüklü kızıl ötesi kameralar sayesinde bir bilgisayar sistemi, sürücüyü yayalara çarpmaya karşı uyarmaktadır.

Yeni Mercedes E serisi de bu tip yaya uyarı sistemlerine sahip olacak. Söz konusu sistem Bosch’tan tedarik edilecek.

Bu süreçte bir sonraki aşama sürücüyü yayalara çarpmalarını engelleyecek veya çarpışma durumunda sürücü yavaşlamamış olsa dahi çarpışma etkisini azaltacak sistemler olacaktır.

Detroit Otomobil Fuarı’nda görücüye çıkan, Volvo’nun S60 konseptindeki otomobillerde “City Safety” yani “Şehir içi güvenliği” sistemi yer almaktadır. Bu sistem sayesinde otomobil yayalara çarpmadan önce durabilmektedir.

Volvo Güvenlik Uzmanı Anders Eugensson, “Biz daha gelişmiş radar ve kamera sistemlerini daha geniş bir açı ile uyguluyoruz. Böylece otomobilin bir yaya yerine başka bir cisim veya otomobile yaklaşmadığından oldukça emin oluyoruz” diyor.

Anders Eugensson’un dediğine göre söz konusu kazayı önleme sisteminin maliyeti oldukça düşük. “Maliyeti 100 Euro’dan daha düşük olacak. Çünkü zaten ürettiğimiz otomobillerde söz konusu kamera ve radarlar mevcut, biz sadece yazılımı güncelleyeceğiz” diyor.

Kuralların kaynağı
Avrupa yayaları koruma kuralları ilk olarak 2003’te benimsendi. 2 yıl sonra ise uygulamaya konuldu. Bu kurallar gereğince otomobillerin ön kısımları yayalar için daha az tehlikeli olmalı. Bunun anlamı şu, arabanın tamponu ve ön kaput gibi kısımları yayalar ile çarpışmalarda, çarpışmanın etkisini azaltmalı.

Bu kuralların amacı, karayollarında yapılan kazalarda yıllık ölümleri azaltmak. Yeni BMW 7 serisi, açılabilen ön kaput sisteminin yanı sıra, tercihe bağlı olarak gece görüş sisteminin bir parçası olan yaya uyarı sistemine de sahip.



--------------------------------------------------------------------------------------------
Diğer Makaleler :
--------------------------------------------------------------------------------------------

» (17.12.2016) 1...
» (17.12.2016) 1...
» (17.12.2016) 1...
» (10.12.2016) 1...
» (28.09.2011) ETHANOL - TÜRKİYE'NİN BÜYÜK PROJESİ...
» (28.03.2011) Ulaşımda Karbondioksit salınımı ve hesap yöntemi...
» (11.01.2011) Mobese'de hız tuzağı var dikkat!!...
» (17.08.2010) Yakıt tasarrufu yapmanın püf noktaları...
» (23.03.2010) Dev markaların elektrikli otoları Türkiye'de üreti...
» (11.02.2010) Edison, AB'ye veda ediyor...
» (11.02.2010) "Güneşsiz" güneş enerjisi...
» (11.02.2010) Egzersizden elektrik...
» (09.02.2010) EURO NCAP 5 yıldızlı araçlar...
» (12.01.2010) Hesaplı Yakıt ve Elektrikli Araç Gelişimi...
» (03.12.2009) Otomotivde Kampanyalar...
» (03.12.2009) Yaya ve Bisikletlileri Koruyan Sistem...
» (03.12.2009) Araba Satışları Kasım Ayında Arttı...
» (03.12.2009) POLO Avrupa' da yılın aracı...
» (03.12.2009) Peugeot 5008 ve 308, Euro NCAP'ten tam not aldı...
» (03.12.2009) Dünyada araç üretimi yüzde 23 azaldı...
» (03.11.2009) Honda'dan yakıt tasarrufu için yeni adım...
» (12.03.2009) AB Oto Yan Sanayi Pazarında Yeni Fırsatlar...
» (11.03.2009) Türkiye'nin Otomotivde Marka Olma Hikayesi...
» (11.03.2009) Ülkemizde "RECAL" Neden Uygulanmıyor?...
» (09.03.2009) Çevre Dostu Yakıt Hücreleri...
» (09.03.2009) Araç Güvenliğinin Birinci Kuralı...
» (10.03.2009) Yayaları Korumaya Yönelik Baskılar Artıyor... (Bu makaledesiniz)

 
     
     
 

Yasal Uyarı | Tavsiye Et | Faydalı Linkler | Site Haritası | Bize Ulaşın | Ana Sayfa

 

Derneğimiz Dernek Üyeliği Komisyonlar e-Dergi Otomotiv Satıcıları Otomotiv Yan Sanayi Satış Bayileri ve Servisler Trafik, Sigorta, Sürücü, Yol Lastik ve Akaryakıt Bayileri